سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ پایگاه اطلاع رسانی تخصصی ICTPRESS.IR

 

ICTPRESS - یکی از گام‌های مهم در پیشرفت تجارت الکترونیکی در کشور ارایه مناسب‌ خدمات کارت اعتباری از طرف بانک‌هاست. با نبودن کارت اعتباری بین‌المللی در کشور صحبت از تجارت الکترونیکی معنایی ندارد.
حال باید دید بانک‌ها انگیزه انجام این کار را دارند و یا باید آن را به بخش خصوصی سپرد.
به گزارش ICTPRESS : فعال نبودن سیستم‌های مالی مانند کارت‌های اعتباری یکی دیگر از معضلات مهم در تجارت الکترونیکی است و بعضی از بازرگانان به علت عدم ارایه‌ این خدمات در داخل کشور مجبورند از کارت‌های بازرگانی خارجی استفاده کنند، این مساله گذشته از آنکه به جایگاه بازرگانان ایران صدمه می‌زند برای استفاده از آن نیز باید هزینه بپردازند.
در حالی که در کشورهای توسعه یافته تجارت برخی اقلام تا 90 درصد به صورت برخط انجام می‌شود، حجم تجارت الکترونیکی در ایران بسیار ناچیز است و شاید بتوان گفت که ایران در نقطه صفر تجارت الکترونیکی قرار دارد.
اتصال بانکداری الکترونیکی به تجارت الکترونیکی موجب موفقیت بانکداری الکترونیکی در سطح بنگاه‌ها و شبکه‌های توزیع می‌شود، که همکاری زیر ساخت‌های مخابراتی با شبکه‌های سراسری بانکی کشور از الزامات رسیدن به این مهم است زیرا در صورت بروز مشکل در مخابرات و سیستم ارتباطی، خدمتی که در سراسر کشور از طریق بانکداری الکترونیکی ارائه می‌شود، ‌هزاران تراکنش در سراسر کشور را دچار مشکل می‌کند و وجود چنین مشکلات زیرساختی اعتماد مشترکان به تجارت در فضای سایبر را موجب می‌شود.
گفتنی است؛ تحریم‌های اقتصادی، فقدان یا اجرایی نشدن قوانین مدون و زیرساخت نامناسب مخابراتی، از عوامل موفق نبودن ایران در تجارت الکترونیکی نامبرده می‌شود اما موتور تجارت الکترونیکی که برای رهایی از تک محصولی نفت بحث اصلی برنامه چهارم و پنجم توسعه است باید هرچه سریع‌تر به بهترین نحو ممکن در کشور تحقق یابد.
نباید نقش مهم  دولتمردان  را در این زمینه نادیده گرفت،  هر چند تنها نباید منتظر بود تا دولت در راستای برقراری دولت الکترونیکی اقدام کند باید دید شهروندان نیز برای تحقق این مهم چه کرده‌اند. فرهنگ استفاده از دولت الکترونیک باید بین مردم نهادینه و به صورت یک اصل اساسی اجرایی شود البته این در کشور ما تا از نظر قانونی الزام آور نشود همه‌گیر نخواهد شد.
اما سرعت در استفاده از IT، بانکداری الکترونیکی و تجارت الکترونیکی در کنار امنیت ملاک است، و باید گفت که در آینده ورود موبایل در عرصه بانکداری و تجارت الکترونیکی بسیار اهمیت پیدا خواهد کرد و باید از لحاظ امنیتی و فرهنگی زیرساخت‌های آن را از حالا آماده کنیم. کسب و کار و دولت الکترونیکی باید با استفاده از امکانات روز دنیا همزمان صورت بگیرد.
ادامه هزینه کم خرید و فروش الکترونیکی در ایران و حجم تجارت الکترونیکی ما در بین 60 کشور دنیا، شکاف دیجیتالی کشور ما را روز به روز نسبت به دنیا بیشتر می‌کند و برای رفع این شکاف عمل کردن به تئوری‌های موجود و وعده‌ها می‌تواند ما را از معضلات کنونی نجات دهد.
به گزارش ICTPRESS : برای عملی سازی تجارت در اینترنت، غیر از آموزش و آشنایی با راهکارهای راهبردی و عملیاتی به دو پشتوانه‌ مهم ارتباطات و مخابرات و موسسات بانکی و مالی نیازمندیم که متاسفانه کشور ما در حال حاضر از این دو اهرم انطور که باید بهره نبرده است و در این زمینه از نظر عملی پیشرفت چشمگیری نداشتیم.

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  شنبه 88/7/11ساعت  12:1 عصر  توسط ictpress.ir 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    بستنی با طعم گوگل
    بسیاری از مردم صادق در دنیای دیجیتال دروغگو هستند
    تعداد کاربران Google Apps به 30 میلیون رسید
    نوآوری های سه بعدی در مرکز توجه نمایشگاه IBC 2010 آمستردام
    روبات مار که از درخت بالا می رود
    روابط عمومی ها نبض جامعه هستند
    ظرفیت 200 میلیارد دلاری در پروژه های ICT ایران
    برنامه های جدید گوگل منتشر شد
    چینی ها آیپد می سازند
    طراحی خودرویی برای نابینایان
    [عناوین آرشیوشده]