سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ پایگاه اطلاع رسانی تخصصی ICTPRESS.IR

 

 

ICTPRESS - کارت ملی هوشمند به عنوان مقدمه‌ای برای ورودبه جامعه اطلاعاتی، می‌تواند موجب توزیع عادلانه فرصت ها ، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت، مردم و بنگاه‌ها شود. این امور می‌توانند نقش به سزایی در پویایی اقتصادی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ICTPRESS  با پیاده سازی طرح کارت ملی هوشمند، این امکان فراهم می شود که خدمات به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالتر به مردم ارائه شوند. این موضوع می‌تواند موجب بهبود سطح کیفی زندگی مردم و بالا بردن سطح رضایت مردم از دولت شود.
کارت ملی هوشمند با ارائه سه کاربرد اصلی شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان از کارت به عنوان یک ابزار چند کاره استفاده کرد.
به کمک کارت ملی هوشمند ، این امکان فراهم می‌شود که کاربردهای مختلف در کنار هم و روی یک کارت قرار گیرند این کاربردها را می‌توان در زمان صدور یا بعد از صدور روی کارت قرار داد؛ متصدی هر کاربرد فقط امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به خودش را دارد مثل این‌که اطلاعات در صندوقچه‌های مختلفی روی کارت ذخیره شده باشد که هر کدام کلید خودش را داشته باشد، به عنوان مثال پلیس فقط قادر به مشاده اطلاعات گواهینامه رانندگی صاحب کارت است و امکان مشاهده اطلاعات حساب مالی فرد که روی کارت موجود را ندارد.
کارت ملی هوشمند، یک کامپیوتر ساده وکوچک است که با اتصال به یک کارتخوان، می‌توان به اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کرد، البته اطلاعات درون کارت ملی هوشمند به طور امنی نگهداری می‌شوند که خود کارت از دسترسی‌های غیر مجاز به آن جلوگیری می‌کند در واقع یکی از مزایای اصلی کارت ملی هوشمند، نسبت به کارت ملی کاغذی، همین امنیت بالای آن چه به لحاظ بصری و چه به لحاظ دیجیتالی است به این ترتیب می‌توان اطلاعات محرمانه‌تری را با ضریب اطمینان بالاتر روی کارت ملی هوشمند نگهداری کرد.
گفتنی است؛ تاکنون کشورهای مختلفی اقدام به طراحی و بعضا پیاده سازی کارت ملی هوشمند در کشورشان کرده‌اند. تقریبا تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس و اکثر کشورهای خاور دور پروژه کارت ملی هوشمند را شروع کرده‌اند. در آسیا کشورهایی مثل مالزی و سنگاپور وهنگ کنگ در این زمینه، پیشرو بوده‌اند و هم اکنون کارت ملی هوشمند دارند که می‌توانند از این کارت برای ارائه خدمات مختلف استفاده کنند.
کشورهای مختلف بر اساس نیاز و امکانات موجود، کاربردهای متفاوتی را روی کارت ملی هوشمند خود گنجانده‌اند اما نکته مشترک در اکثر موارد،شناسایی وتصدیق هویت به صورت دیجیتال است.
کارت ملی هوشمند، علاوه بر داشتن یک بدنه با دوام، با ویژگی‌های امنیتی بیشتر و بالاتر نسبت به کارت ملی کاغذی، مزایای دیگری نیز دارد که کارت‌های کاغذی قادر به تامین آن‌ها نیستند.
به گزارش ICTPRESS ، سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع امور هویتی کشور، درنظر دارد تا طی یک طرح برنامه ریزی شده، کارت‌های هوشمند ملی را جایگزین کارت‌های ملی فعلی کند. علاوه بر کاردبردهای قبلی کارت ملی، کارت‌های جدید به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیکی و حرکت به سمت جامعه اطلاعاتی، این فرصت را فراهنم می‌کنند ا فراد به شیوه ای امن وارد فضای دیجیتالی شوند.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 88/10/23ساعت  4:7 عصر  توسط ictpress.ir 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    بستنی با طعم گوگل
    بسیاری از مردم صادق در دنیای دیجیتال دروغگو هستند
    تعداد کاربران Google Apps به 30 میلیون رسید
    نوآوری های سه بعدی در مرکز توجه نمایشگاه IBC 2010 آمستردام
    روبات مار که از درخت بالا می رود
    روابط عمومی ها نبض جامعه هستند
    ظرفیت 200 میلیارد دلاری در پروژه های ICT ایران
    برنامه های جدید گوگل منتشر شد
    چینی ها آیپد می سازند
    طراحی خودرویی برای نابینایان
    [عناوین آرشیوشده]