سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ پایگاه اطلاع رسانی تخصصی ICTPRESS.IR

 

ICTPRESS - پیمانکاران در بازار برونسپاری فناوری اطلاعات، خدمات مختلفی را به سازمان ها عرضه می‌کنند که به صورت کلی می‌توان این خدمات را در سه گروه اصلی « برونسپاری برنامه‌های کاربردی، برونسپاری فرآیندها و برونسپاری زیرساختار فناوری اطلاعات» تقسیم‌بندی کرد.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ، در برونسپاری برنامه‌های کاربردی، پیمانکار مسئول مدیریت و نگهداری برنامه کاربردی است. این نوع از برونسپاری ممکن است مراحل طراحی، تولید، راه‌اندازی، نگهداری و به روز رسانی سیستم را شامل شود. برونسپاری برنامه‌های کاربردی ممکن است در قالب نصب و راه‌اندازی برنامه کاربردی در محل مشتری و یا نصب سیستم بر روی سخت‌افزارهای پیمانکار صورت گیرد.
در حالت دوم خدمات در قالب یک ASP به مشتریان عرضه می‌شود، ممکن است برونسپاری برنامه‌ای کاربردی توسط چندین پیمانکار مختلف صورت گیرد. دراین حالت ممکن است یک پیمانکار مسئولیت طراحی و تهیه نرم افزار را برعهده گرفته و پیمانکار دیگر متولی نگهداری و پشتیبانی نرم افزار شود حالت مذکور در خصوص سیستم‌های بزرگ سازمانی مانند سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان و سیستم‌های مدیریت زنجیره تامین اتفاق می‌افتد، این سیستم‌ها اغلب توسط شرکت‌های بزرگ نرم افزاری تهیه و تولید شده و توسط شرکای تجاری آن به فروش می‌رسد. این شرکای تجاری با فعالیت در نقاط مختلف جهان، نرم افزارهای تولید کنندگان بزرگ را عرضه می‌‌کنند.
برونسپاری فرآیند کسب و کار مواردی را شامل می‌شود که فرآیندهای پیچیده، تکراری و دارای ارزش افزوده کمتری را به پیمانکاران واگذار می‌کنند، ورود داده‌ها، انجام پردازش‌های مالی و حسابداری، تجزیه و تحلیل اطلاعات از جمله این موارد هستند، برونسپاری فرآیندهای کسب و کار قدیمی‌ترین روش برونسپاری است ؛ در دهه 1960 با ظهور رایانه‌ها برخی از سازمان‌ها انجام برخی از فرآیندهای حجیم و تکراری خود را به شرکت‌های پیمانکاری واگذار می‌کردند که این شرکت‌ها با استفاده از رایانه‌ها و برنامه‌های نرم افزاری، عملیات مربوط به ورود، پردازش و نگهداری داده‌ها و اطلاعات شرکت‌های بزرگ را انجام می‌دادند.
پردازش‌های مربوط به حقوق و دستمزد، تراکنش‌های مالی شرکت‌ها، فرآیندهای پرسنلی و فرآیندهای سفارشات و انبار مهمترین پردازش‌هایی هستند که توسط سازمان های بزرگ به پیمانکاران خارج از سازمان واگذار می‌شوند، در حال حاضر برونسپاری فرآیندها در حوزه سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات محدودتر شده است.
گفتنی است؛ برونسپاری زیر ساختار فناوری اطلاعات، طراحی، توسعه و نگهداری سخت‌افزار، سیستم عامل، نرم افزارهای پایه، مراکز داده و شبکه ارتباطی سازمان را در بر می‌گیرد. دراین حالت پیمانکار با انعقاد قراردادی با مشتری، نگهداری بخشی یا تمامی زیرساختار فناوری اطلاعات وی را برعهده گرفته و با اختصاص نیروی انسانی متخصص به صورت مستمر مسئولیت در دسترس نگه داشتن تجهیزات فناوری اطلاعات را برعهده می‌گیرد. برونسپاری زیرساختار فناوری اطلاعات ممکن است توسط ASPها نیز صورت می‌گیرد. در این حالت ASPها با ایجاد مراکز داده، تجهیز مراکز سخت افزاری و خرید و نصب سیستم‌های عامل، زیرساختار مناسبی را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها ایجاد می‌کنند، سازمان‌ها نیز با پرداخت هزینه اجاره، طی مدت مشخصی از این زیرساختار بهره مند می‌شوند.
راه‌اندازی مراکز داده مستلزم صرف کردن هزینه‌ نسبتا زیادی است. پشتیبانی و نگهداری چنین مراکزی نیز هزینه‌بر بوده و نیازمند بهره‌گیری از نیروی متخصص است از این رو برونسپاری چنین مراکزی برای سازمان ها بسیار راحت‌تر ومقرون به صرفه‌تر است زیرا پیمانکاران با بهره‌گیری از نیروی متخصص به صورت شبانه روزی از تجهیزات و سیستم‌های سخت‌افزاری ونرم افزاری مراکز مذکور نگهداری کرده  و خدمات مورد نیاز سازمان ها را در اختیار آنها قرار می‌دهند.
طی چهار دهه گذشته، برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات با تغییرات و تحولات مختلفی رو به رو بوده است. در دهه 1960 برخی از سازمان‌ها، پردازش‌های خود را به پیمانکاران خارجی واگذاری می‌کردند، در این زمان پیمانکاران با بهره‌گیری از برنامه‌های نرم افزاری خصوصا در حوزه‌های مالی و نیروی انسانی، پردازش‌های مورد نیاز سازمان‌ها را انجام می‌دادند. در دهه 1970 برخی از سازمان‌ها، برنامه‌های کاربردی مورد نیاز خود را از جمله حسابداری، مالی و نیروی انسانی را با بهره‌گیری از برونسپاری تامین می‌کردند، البته تا میانه‌های دهه 1980 اغلب سازمان‌ها بر منابع داخلی خود تمرکز کرده و برونسپاری هنوز به عنوان یک استراتژی فراگیر شیوع نیافته بود، تا آن زمان سازمان‌ها، منابع بخش سیستم‌های اطلاعاتی خود را بسیار حائز اهمیت شمرده و امور مروبط به خدمات فناوری اطلاعات را به این واحد واگذار می‌کردند.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 89/1/15ساعت  6:10 عصر  توسط ictpress.ir 
      نظرات دیگران()

    <      1   2      

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    بستنی با طعم گوگل
    بسیاری از مردم صادق در دنیای دیجیتال دروغگو هستند
    تعداد کاربران Google Apps به 30 میلیون رسید
    نوآوری های سه بعدی در مرکز توجه نمایشگاه IBC 2010 آمستردام
    روبات مار که از درخت بالا می رود
    روابط عمومی ها نبض جامعه هستند
    ظرفیت 200 میلیارد دلاری در پروژه های ICT ایران
    برنامه های جدید گوگل منتشر شد
    چینی ها آیپد می سازند
    طراحی خودرویی برای نابینایان
    [عناوین آرشیوشده]