سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ پایگاه اطلاع رسانی تخصصی ICTPRESS.IR

 

ICTPRESS - کنفرانس بین المللی رباتیک و اتوماسیون (ICRA2010) از سوم تا هشتم ماه می سال جاری در آلاسکا برگزار خواهد شد .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " ifr.org"، هدف اصلی این کنفرانس بررسی علم رباتیک در تعامل با محیط زیست است و آخرین دستاوردهای اجرایی علم ربتیک و اتوماسیون را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد .
گزارش ها حاکی است بسیاری از متخصصان علم رباتیک و اتوماسیون از اقصی نقاط جهان در این رویداد جهانی که یکی از مهمترین رویدادهای سالیانه صنعت رباتیک به شمار می رود حضور خواهند یافت .
گفتنی است؛ با توجه به هدف برگزاری این کنفرانس که بررسی تعاملات علم رباتیک و محیط زیست است، محل برگزاری این کنفرانس شهر " انکریج " ، یکی از استانهای 4 فصل آلاسکا  تعیین شده است .



  • کلمات کلیدی : رباتیک
  • نوشته شده در  یکشنبه 89/1/29ساعت  9:35 عصر  توسط ictpress.ir 
      نظرات دیگران()

     

    ICTPRESS - در عصر تکنولوژیکی همواره باید به فکر سلامتی جسمی و ذهنی کودکان و ترغیب آنها به انجام اکتشافات محیطی و انجام تمارین ورزشی بود اما زمانی که در منزل هستند اینکه اجازه دهیم آنها با لپ تاپ و یا رایانه ما اندکی بازی کنند پاسخ گوی نیاز نسل امروز کودکان نیست و باید پذیرفت که  آنها به رایانه هایی مخصوص خود نیاز دارند .
    به گزارش ICTPRESS به نقل از " پی سی ورلد "، برای رفع این مشکل شرکت  Little Tikes موفق به ساخت رایانه هایی مخصوص کودکان شده که ترکیبی از رایانه و میز تحریر بوده و با موس کوچک و صفحه کلیدی که دارد  دنیایی از اکتشافات علمی و البته سرگرمی‌های فرح بخش را به روی کودکان می‌گشاید .
    این رایانه که Young Explorer( کاشف جوان ) نام دارد دارای یک ال سی دی 19 اینچی ، دی وی دی رام داخلی ، هارد درایو 160 گیگابایتی ، کارت صوتی و  اسپیکر خارجی  و دارای دو موس است که به دو کودک این امکان را می دهد که به طور همزمان از این رایانه استفاده کنند.
    قیمت این رایانه 2 هزار و 599 دلار اعلام شده که البته در مقایسه با دیگر محصولات مربوط به فناوری های کودکانه رقم بسیار بالایی است .



  • کلمات کلیدی : اکتشافات
  • نوشته شده در  شنبه 89/1/28ساعت  9:29 عصر  توسط ictpress.ir 
      نظرات دیگران()

     

    ICTPRESS - طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای کاهش آبونمان سیم مسی از سه به یک هزار تومان، شرکت‌های ارایه کننده اینترنت باید هزینه هزار تومانی اجاره سیم مسی را از مشترکان اخذ کنند و شرکت‌های مخابرات استانی نیز ملزم شدند که مبلغ این اجاره را با شرکت‌های ندا معادل هزار تومان محاسبه کنند اما در خلال اجرایی شدن این مصوبه، برخی شرکت‌ها همان مبلغ سه هزار تومان را از مشترکان خود دریافت کردند که این موضوع نارضایتی‌هایی در پی داشت و این سوال مطرح شد که تکلیف مبلغ اضافی که در این مدت از برخی مشترکان ADSL در تهران و برخی شهرستان‌ها گرفته شده چه می‌شود؛ تا اینکه مدیر عامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد مابه‌التفاوت قیمت سیم مسی به مشترکان ADSL پرداخت می‌شود.
    به گزارش خبرنگار ICTPRESS ، براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در دی‌ماه سال 86، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبلغ تعرفه آبونمان از مشترکان ADSL - اینترنت پرسرعت - را برای مخابرات از سه هزار تومان به هزار تومان کاهش داد که علیرغم ابلاغ رسمی این مصوبه، بعد از این تاریخ نیز برخی شرکت‌های استانی و شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت همچنان مبلغ سه هزار تومان بابت هزینه آبونمان سیم مسی را از مشترکان دریافت می‌کردند؛ صابر فیضی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه شرکت مخابرات از شرکت‌های PAP خواسته تا مدارک خود را به شرکت مخابرات ارائه کنند و مخابرات بر اساس مدارک، ما به‌التفاوت قیمت آبونمان سیم مسی را محاسبه و پرداخت می‌کند و به دلیل اینکه هنوز مدارک مستندی ارائه نشده مبلغ دقیق آن مشخص نیست.
    اما  گزارش کمیسیون صنایع و معادن، درباره سوال مجید نصیرپور، نماینده مردم سراب از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر دلیل عدم اجرای مصوبه کمیسیون سازمان تنظیم مقررات رادیویی در خصوص تعدیل هزینه اشتراک اینترنت در صحن علنی به شرح زیر قرائت شد:
    سوال در جلسه روز دوشنبه(18آبان ماه)  با حضور طرفین، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نماینده در توضیح سوال اعلام داشت که سازمان تنظیم مقررات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوبه‌ای مبنی بر کاهش هزینه اشتراک اینترنت داشته است که شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های مخابرات استانی از اجرای این مصوبه و استرداد هجده میلیارد تومان اضافه دریافت از مشترکین خودداری نمودند. با طرح شکایت در مراجع قضایی، حکم جلب مدیرعامل و مدیران استانی صادر و به الزام قانون، بخش عمده مطالبات مردم بازپس داده شده و وزیر وقت قول داد که با مدیر یا مدیران متخلف در چارچوب اداری برخورد نماید لیکن اقدامی صورت نگرفت. انگیزه بنده از طرح سوال این است که مگر مدیر دولتی نباید مجری قانون باشد؟ پس چرا اموال مردم چندین ماه در صندوق مدیر ضبط می‌گردد؟
    وزیر در پاسخ اعلام داشت که مدیران مخابرات معتقد بودند که تعرفه جاری برای اشتراک اینترنت کمتر از قیمت تمام شده برای دولت است لذا طی نامه‌ای خطاب به وزیر وقت، تقاضای تجدیدنظر سازمان تنظیم مقررات رادیویی در تعرفه موصوف نمود که به دلیل تطویل رسیدگی و تصمیم گیری (قریب 18 ماه) وزیر طی دستوری خواهان بازگشت به تعرفه سابق یعنی هزار تومان نمود که از مردادماه هزار و سیصد و هشتاد هشت اعمال گردید. مضاف بر اینکه مدیران با انگیزه جلوگیری از تضییع حقوق دولت مبادرت به توقف اجراء مصوبه نمودند در عین حالی که اعتقاد دارم قانون باید اجراء می‌شد.
    نماینده سوال کننده از توضیحات وزیر قانع نشد و نمایندگان عضو کمیسیون نیز پس از بررسی اظهارات طرفین به این نتیجه رسیدند که توضیحات وزیر فانع کننده نیست،  سپس وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال نصیرپور گفت: با پیگیری‌های انجام شده ما به التفاوت اشتراک اینترنت به مشترکین برگردانده شده است.
    وی افزود: مرحله اول به صورت کامل انجام شده است و گزارش آن را به کمیسیون صنایع و آقای نصیرپور ارائه خواهم داد.
    رضا تقی‌پور گفت: اگر در مواردی تخلفی از سوی شرکت مخابرات مشاهده می‌کنیم از طریق پروانه آن شرکت برخورد لازم با شرکت‌های متخلف صورت خواهد گرفت.
    وی گفت: امیدواریم با همتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد بتوانیم در آینده شاهد خدمات بالاتر و با کیفیت‌تر برای مردم کشورمان باشیم.
    نصیرپور نماینده سراب نیز در توضیح سوال و پاسخ‌های وزیر ارتباطات با تشکر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن گفت: دلیل جمع شدن ما در نهاد مجلس شورای اسلامی و پذیرفتن مسوولیت در نظام جمهوری اسلامی حرکت دادن این نظام به سمت برنامه‌ها است و همه مسوولیت شرعی و قانونی داریم که رفتار خود را مطابق قانون انجام داده و از اعمال سلیقه‌های شخصی پرهیز کنیم.
    وی اظهار کرد: اگر هر کدام از قوا و یا مسوولان اعمال سلیقه شخصی داشته باشند کار به سرانجام نخواهد رسید ضمن آنکه یکی از وظایف ما نمایندگان نظارت بر اجرای قانون است.
    وی یادآور شد: کمیسیون سازمان تنظیم مقررات رادیویی در سال 86 مصوبه‌ای داشته‌ است مبنی بر اینکه هزینه‌های خدمات مخابراتی از 3 هزار تومان به هزار تومان کاهش پیدا کند لذا توقع داشتم که این قانون عملی شود اما شرکت مخابرات ایران علی رغم اینکه می‌توانست کمیسیون را با نظر کارشناسی مجاب کند نتوانست این کار را بکند و کاهش قیمت تصویب شد.
    وی افزود: شرکت مخابرات این مصوبه را به شرکت‌های اینترنتی ابلاغ نکرد لذا منجر به بروز شکایت‌هایی از سوی این شرکت‌ها شد.
    نصیرپور یادآور شد: در این سوال تاکیدی بر معادل ریالی این ارقام نداشتم بلکه بحث بر سر اجرای قانون بود.
    وی با طرح این سوال که علت عدم اجرا و ابلاغ این مصوبه از 8/4/86 تا دی ماه 88 چه بوده است؟ گفت: در این مسیر دکتر سلیمانی به عنوان وزیر ارتباطات مجددا آن را ابلاغ کرد اما ماهها پس از آن ابلاغ نشده است.
    نماینده سراب تاکید کرد: مساله اصلی ما اجرای قانون بود و بحث مطالبات در مرحله دهم است لذا می‌خواهیم بدانیم چرا قانون‌گریزی در شرکت مخابرات اتفاق افتاده است نه اینکه توجیه کنند که این شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است؛  تقی‌پور در پاسخ به نماینده سراب گفت: به دلیل اعتراضی که شرکت مخابرات به این شرح داشته متاسفانه این مصوبه ابلاغ نشده است همچنین براساس این مصوبه قرار بود شرکت‌های "پپ" میزان مبلغی که اضافه دریافت شده را به شرکت‌های مخابرات استان‌ها بدهند تا دستور بازگشت داده شود که حدود4 الی 5 ماه طول کشید زمان‌گیر شد و طبعا برخورد کتبی با شرکت‌های مخابرات متخلف خواهد شد.
    وی تاکید کرد: اگر به اخطارهای وزارت توجه نکند منجر به ابطال پروانه می‌شود لذا در همین چارچوب در حال تعامل با شرکت مخابرات هستم و امیدواریم زودتر نتیجه بگیریم و کاملا آماده هستیم که برخورد قانونی در مقابل تخلفات داشته باشیم.
    نصیرپور مجددا در پاسخ به وزیر ارتباطات گفت: آقای تقی‌زاده گفتند که شرکت مخابرات اعتراضی داشته است. مگر می‌شود هر کسی به قانون معترض باشد قانون را اجرا نکند؟ آن زمان چه اتفاقی در کشور خواهد افتاد.
    وی از دیگر موارد قانون‌گریزی شرکت مخابرات را عدم بیمه کارگزاران شرکت‌های مخابرات عنوان کرد و گفت:‌ لذا وزارت ارتباطات باید شرکت مخابرات را ملزم به اجرای قانون کند.
    در نهایت نماینده سراب با بیان اینکه با توجه به توضیحات وزیر ارتباطات قانع شدم، گفت: البته امیدوارم هرچه سریعتر به این تخلفات رسیدگی شود.

     



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 89/1/25ساعت  3:30 عصر  توسط ictpress.ir 
      نظرات دیگران()

     

    ICTPRESS - وایمکس نسبت به سرویس‌های قدیمی تکنولوژی جدیدتر و گرانتری است بنابراین هر سرویس مشتریان خاص خود را دارد و نمی‌توان گفت با ورود هر سرویس جدیدی سرویس‌های قبلی که ارزان‌تر بود، مشتریان خود را از دست می‌دهند بلکه شرکت‌های اینترنتی همچنان فعالیت خود را خواهند داشت ولی از سویی شکی نیست که با ورود اپراتورهای وایمکس - اینترنت پرسرعت بی‌سیم - و آغاز فعالیتشان شرکت‌های کوچک‌تر اینترنتی مثل ISPها و یا حتی شرکتهای ندا با مشکلاتی مواجه می‌شوند و به مرور از بین رفته و نهایتا جمع می‌شوند.
    به گزارش خبرنگار ICTPRESS،  می‌توان گفت که ارائه سرویس وایمکس بسیار گران‌تر از ADSL است بنابراین وایمکس نمی‌تواند جایگزین آن شود بلکه مکمل آن است و درواقع در جاهایی که نمی‌توان سرویس ADSL را ارائه داد، می‌شود از سرویس وایمکس استفاده کرد و در واقع از جنبه‌ای دیگر می‌توان گفت که  ورود اپراتورهای وایمکس و فعالیتشان در حوزه ارائه اینترنت خطری برای بقیه سرویس‌دهنده ها ایجاد نمی‌کند.
    طالبی شرفی ،دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی استان فارس با بیان این که موضوع ورود اپراتورهای وایمکس و تاثیر آن بر شرکت‌های کوچک اینترنتی از دو جنبه قابل بررسی است گفت: نخستین موضوع بحث مصرف‌کنندگان است که موضوع ورود اپراتورهای وایمکس با تکنولوژی جدیدتر به آن‌هاست و باید این تکنولوژی وارد شود و این حق مصرف‌کنندگان و مردم است که در زمان خود صرفه‌جویی کرده و از تکنولوژی‌های بهتر، جدیدتر و با امکانات بالاتری استفاده کنند.
    وی با بیان این که حذف شرکت‌های کوچک اینترنتی و به تعبیری بنگاه‌های اقتصادی زودبازده که یکی از ملاک‌های اقتصادی کشورها محسوب می‌شوند اظهار کرد: متاسفانه بخش‌هایی از این مجوزهایی که در این حوزه داده می‌شود حالت رانتی دارد و درواقع مشکلاتی را موجب می‌شود.
    به گفته‌  شرفی بعید است که بتوان هر دو جنبه را با هم در نظر گرفت و به راحتی این دو دیدگاه را کنار هم قرار داد به تعبیری هم فعالیت وایمکس را خوب دانست و هم حضور آن‌ها را بدون تاثیر در فعالیت شرکت‌های کوچک اینترنتی دانست، مگر اینکه محدودیت‌هایی برای وایمکس اعمال شود.
    این مدیر شرکت اینترنتی ادامه داد: به عنوان مثال برای شرکت‌های بزرگ، ادارات و سازمان‌های بزرگ، سرعت بالاتری را در نظر بگیرند و مسوول اینترنت آن‌ها و توزیع آن اپراتورهای وایمکس باشند و برای کاربران خانگی و شرکت‌های کوچک‌تر نیز نداها، اینترنت ارائه دهند که با این کار حیات اینگونه شرکت‌ها هم حفظ می‌شود.
    وی راهکار خود را برای این مشکل چنین عنوان کرد: بسیاری از شرکت‌ها و سایت‌های بزرگ که نیاز به پهنای باند با کیفیت خوب دارند و هزینه آن هم برایشان مهم نیست می‌توانند از اینترنت و خدمات وایمکس استفاده کنند؛ درواقع با محدود کردن حوزه اختیارات وایمکس به اینگونه شرکت‌های بزرگ که مثلا پهنای باند بالای 512 کیلو را می‌خواهند.
    او ادامه داد: از طرفی فعالیت شرکت‌های کوچک اینترنتی و نداها نیز دایره اختیاراتشان برای کاربران خانگی و شرکت‌های کوچک خصوصی که اینترنت با قیمت پایین‌تر و کیفیت متوسط می‌خواهند، باشد.
    اما مسعود ریاضیات ، رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران با بیان این که تکنولوژی وایمکس مکمل بقیه روش‌ها است گفت: تکنولوژی وایمکس اگر توسط اپراتورهای موبایل استفاده شود باعث خواهد ‌شد به جای تکنولوژی موجود در موبایل از تکنولوژی پیشرفته‌تری استفاده ‌شود که حتی از 3G هم فراتر می‌رود، در نتیجه مبادلات داده‌ها سریع‌تر در تکنولوژی موبایل وارد می‌شود.
     به گفته او ما اینترنت پرسرعت را ازطریق شرکت‌های ندا دریافت می‌کنیم و جاهایی که شبکه مخابرات امکان برقراری و ارائه اینترنت پرسرعت را نمی‌دهد، وایمکس می‌تواند وارد شده و این امکان را به کاربران ارائه بدهد؛ درواقع ورود و آغاز فعالیت اپراتورهای وایمکس کمک بزرگی در این زمینه محسوب می‌شود و مصرف‌کنندگان اینترنت می‌توانند در حالی که در حرکت هستند از اینترنت استفاده کنند بنابراین اینترنت در اختیار همه قرار می‌گیرد.
    او با بیان این که ما از این نظر از بسیاری کشورهای دیگر عقبیم اظهار امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر در این زمینه پیشرفت کنیم ولی در هر حال فعالیت اپراتورهای وایمکس تغییری را در فعالیت دیگر شرکت‌های اینترنتی ایجاد نمی‌کند.



  • کلمات کلیدی : وایمکس
  • نوشته شده در  سه شنبه 89/1/24ساعت  5:25 عصر  توسط ictpress.ir 
      نظرات دیگران()

    ICTPRESS - شرکت هیتاچی اعلام کرد که با استفاده از مواد کاتدی جدید به زودی باتری‌های لیتیومی جدیدی خواهد ساخت که طول عمرشان دو برابر نسل پیشین این باتریها است .
    به گزارش ICTPRESS، به نقل از "تی جی دیلی"، شرکت هیتاچی اعلام کرد که گرچه این باتری ها برای ابزار آلات الکترونیکی کوچک همچون لپ تاپ ها دوربین ها و گوشی‌های تلفن همراه کوچک مناسب نیستند اما برای استفاده در خودروهای هیبریدی و یا الکترونیکی  بسیار مناسب خواهند بود .
    در این باتری های جدیدی از منیزیم بیشتری در کاتدهای مثبت استفاده شده که این امر کاهش استفاده از کبالت که ماده ای گران قیمت است را به همراه داشته است .
    این ماده جدید طول عمر باتری ها را از حدود 5 سال به 10 سال افزایش می دهد و البته استفاده از این ماده جدید ظرفیت ذخیره ای باتری ها را افزایش  و به دلیل استفاده از کبالت قیمت آنها را کاهش می دهد  .
    امروزه از باتری های لیتیومی در بسیاری ابزار آلات پورتابل الکترونیکی استفاده می شود و شاید این فناوری جدید هیتاچی در تولید باتری‌های لیتیومی با طول عمر بالا تغییر شایانی در بازار این باتری ها ایجاد کند .
    گفتنی است؛ باتری های هیتاچی از سال 2011 وارد مرحله تولید انبوه خواهند شد .

    ICTPRESS - شرکت هیتاچی اعلام کرد که با استفاده از مواد کاتدی جدید به زودی باتری‌های لیتیومی جدیدی خواهد ساخت که طول عمرشان دو برابر نسل پیشین این باتریها است .
    به گزارش ICTPRESS، به نقل از "تی جی دیلی"، شرکت هیتاچی اعلام کرد که گرچه این باتری ها برای ابزار آلات الکترونیکی کوچک همچون لپ تاپ ها دوربین ها و گوشی‌های تلفن همراه کوچک مناسب نیستند اما برای استفاده در خودروهای هیبریدی و یا الکترونیکی  بسیار مناسب خواهند بود .
    در این باتری های جدیدی از منیزیم بیشتری در کاتدهای مثبت استفاده شده که این امر کاهش استفاده از کبالت که ماده ای گران قیمت است را به همراه داشته است .
    این ماده جدید طول عمر باتری ها را از حدود 5 سال به 10 سال افزایش می دهد و البته استفاده از این ماده جدید ظرفیت ذخیره ای باتری ها را افزایش  و به دلیل استفاده از کبالت قیمت آنها را کاهش می دهد  .
    امروزه از باتری های لیتیومی در بسیاری ابزار آلات پورتابل الکترونیکی استفاده می شود و شاید این فناوری جدید هیتاچی در تولید باتری‌های لیتیومی با طول عمر بالا تغییر شایانی در بازار این باتری ها ایجاد کند .
    گفتنی است؛ باتری های هیتاچی از سال 2011 وارد مرحله تولید انبوه خواهند شد .



  • کلمات کلیدی : هیتاچی
  • نوشته شده در  دوشنبه 89/1/23ساعت  5:18 عصر  توسط ictpress.ir 
      نظرات دیگران()

     

    ICTPRESS - مدیر عامل شرکت مخابرات ایران فیضی در رابطه با تغییر تعرفه تلفن ثابت گفت: ما پیشنهادات خود را در این زمینه به کمیسیون تنظیم مقررات برای بررسی و نهایی شدن ارائه دادیم ولی کمیسیون از مخابرات اطلاعات تکمیلی را درخواست کرده که ما نیز در حال آماده کردن اطلاعات تکمیلی هستیم.
    صابر فیضی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در گفت وگو با خبرنگار ICTPRESS همچنین درباره زمان برگزاری مجمع مخابرات گفت: این مجمع در اردیبهشت ماه برگزار می شود ولی هنوز زمان آن نهایی نشده است.
    وی گفت: بعد از این که گزارش‌های تلفیقی آماده شد آن را به سازمان حسابرسی ارائه می‌دهیم که بعد از اظهار نظر سازمان حسابرسی زمان دقیق برگزاری مجمع مشخص می‌شود.
    فیضی همچنین درباره بسته شدن نماد مخابرات ایران از روز چهارشنبه (18 فروردین ماه )گفت: در این زمینه بورس باید نظر خود را اعلام کند و مخابرات در این رابطه اطلاعی ندارد.

     



  • کلمات کلیدی : فیضی
  • نوشته شده در  یکشنبه 89/1/22ساعت  9:21 عصر  توسط ictpress.ir 
      نظرات دیگران()

     

    کورش شمس - ICTPRESS - مخابرات ایران در نخستین روزهای بعد از تعطیلات نوروزی اعلام می‌کند که توسعه اینترنت پرسرعت به عنوان یکی از اولویت‌های مهم کاری این شرکت پس از خصوصی‌سازی و به خصوص در سال 89 است.
     این خبر را یک مقام مسئول در شرکت مخابرات ایران می‌دهد و از آن به عنوان یکی از 29 اولویت کاری تعریف شده این شرکت برای سال جدید نام می‌برد.
    این خبر، اگرچه دربرگیرنده موضوعی تازه‌ و غیرقابل پیش بینی نیست، به  تحلیلگران، کارشناسان و محافل رسانه‌ای هشدار می‌دهد که رفتار این اپراتور قدرتمند را زیر نظر بگیرند تا اشتهای سیری ناپذیرش به برخورداری از انحصار بازار ارتباطات را به شق دوم حیات این اپراتور و در دنیای رقابت محور بازار بخش خصوصی منتقل نکند.
    این شرکت، تا پیش از این تا اندازه‌ای که تیغ مدیرانش می بریده و سایه‌ای امن به نام وظایف حاکمیتی بر سرش بوده، بازار ارتباطات ایران را تحت سیطره اقتصادی خود داشته و حالا که در آستانه خروج از این سرپناه امن است، تلاش می‌کند که با بهره‌مندی از نفوذ مدیران کماکان دولتی خود، نعمت انحصار را همچنان در اختیار داشته باشد.
    مخابرات ایران زمانی که اینترنت در ایران، نوزادی بیش نبود و باید برای از آب و گل درآوردن آن هزینه و وقت صرف می شد، از کنار گود شاهد تلاش و مخاطراتی بود که شرکت‌های دانشجویی و کوچک بخش خصوصی برای بقا و توسعه اینترنت متحمل می شدند و خود را سخت سرگرم بیرون آوردن لقمه بزرگ تلفن اینترنتی از دهان بخش خصوصی کرده بود.
    تلفن اینترنتی که در برخی کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه‌ها از آن به عنوان تجارت سلطنتی نام برده می‌شود، سود بسیار کلان و دست به نقدی داشت و بازاری با افق باز که به هیچ عنوان نمی‌شد از آن گذشت. اما اینترنت هنوز هم آنگونه که باید رشد نکرده بود که کسب درآمدهای میلیاردی به سادگی امروز باشد.
    پس از تلفن اینترنتی که به قاعده مثنوی هفتادمن داستان و ماجرا دارد، مخابرات ایران به فکر بازار اینترنت افتاد که حالا دیگر به اندازه کافی متقاضی دارد که برای تصاحب بازار اینترنت دایال‌آپ دست به کار راه‌اندازی شبکه هوشمند شده و پس از یکسال توانسته عمده ISPهای خصوصی را متقاعد کند که بین فروش اینترنت از طریق IN و خروج از بازار، یکی را انتخاب کنند.
    این حرکت مخابرات ایران، البته خیلی هم بد نبود چرا که بخش خصوصی چابک و فعال را واداشت تا برای حفظ بقای خود وارد بازار اینترنت پرسرعت شوند که همین موضوع باعث فراگیری این خدمات در جامعه شد و ADSL را که تا پیش از این مختص سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ بود، به خانه‌های مردم ببرند. با این حال سعی می‌کردند این واقعیت که در حال فربه کردن بازارADSL برای شکارچی پیر و سنگین هستند را  فراموش کنند و به آینده‌ای امیدوار باشند که اجرای اصل 44 قانون اساسی برای‌شان به تصویر کشیده بود .
    یک کارشناس مخابرات معتقد است: در دستور کار قرار دادن توسعه اینترنت پرسرعت برای یک شرکت خصوصی ابدا بد نیست و نمی‌تواند ذاتا قانون شکنی تلقی شود. ‌اما این که مخابرات ایران تصمیم دارد این برنامه را چگونه به اجرا بگذارد، موضوعی است که در حال حاضر سوال‌برانگیز شده است.
    وی می‌گوید: مجموعه سیاست‌ها و رفتارهای این شرکت تا پیش از خصوصی‌سازی کامل برآیندی از روابط و ضوابطی بوده است که ویژگی دولتی بودن به آن می‌داده است، اما هم اکنون به عنوان یک شرکت غیردولتی که باید تحت قانون تجارت اداره شود، لازم است تا به شکلی کاملا شفاف و عادلانه رفتار کند.
    این درحالیست که به اعتقاد برخی صاحب‌نظران، حتی رفتارهای انحصارگرایانه یا سهم‌خواهی‌های بی‌حد و حصر در رفتار شرکت‌های به معنای واقعی خصوصی هم می‌تواند وجود داشته باشد، اما آنچه که تعادل در بازار و عدالت را برقرار می‌کند چارچوب‌‌های قانونی و نهادهای نظارتی هستند و از این منظر نباید مخابرات ایران را سرزنش کرد، بلکه نظام حقوقی‌ای را باید مورد سوال قرار داد که سازمان تنظیم مقررات حاکم کرده است.
    سعیدی، یک کارشناس ارتباطات در این خصوص می‌گوید: مخابرات ایران تنها از امکانات و فرصت‌هایی استفاده می کند که در اختیار دارد و این رگولاتوری است که باید در قبال پروانه بحث‌برانگیز این اپراتور و ضعف شدید خود در انجام وظایفی که برعهده دارد، مواخذه شود.
    به اعتقاد این کارشناس، برقراری عدالت و رقابتی کردن بازار به معنای واقعی تنها در شرایطی محقق می‌شود که دولت به عنوان مجری قانون، خود را ملزم به رعایت قوانین کند و مهمتر این که برای جایگزینی درآمدهای سرشار خزانه از محل ارائه خدمات مخابراتی، تمهیدی عقلایی‌تر بیاندیشد و تلاش کند با توسعه بازار و رقابتی کردن آن درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهد.
    در همین حال برخی تحلیلگران براین باورند که نقش نظارتی و کنترلی مجلس شورای اسلامی در این زمینه چندان مطلوب نیست و به همین سبب، اپراتور خصوصی شده‌ای که با سرمایه‌های کلان دولت به این عظمت دست یافته، برای حفظ بقای کم هزینه و پرمنفعت خود از امتیازاتی استفاده می‌کند که رگولاتور وامدار وزارت ICT برایش فراهم می‌کند.
    در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا مخابرات در دوران دولتی بودن خود نمی‌توانست به تحقق دولت الکترونیکی، توسعه فناوری اطلاعات و سایر کارهای 29گانه تعریف کرده برای خود بپردازد که امروز و در نقش یک شرکت خصوصی به فکر آنها افتاده است؟
    واقعیت این است که توسعه فناوری، گسترش زیرساخت‌ها و تمام مواردی که به نحوی، بنیادی محسوب می‌شوند که به دلیل هزینه‌بر بودن و عام‌المنفعه بودنشان در ساختار مخابرات ایران به دست فراموشی سپرده شده بودند و این شرکت دردانه و پولساز دولت بیشتر به اموری سرگرم بود که مثل تلفن اینترنتی و  موبایل سود سرشاری به همراه داشت.
    حال این که با انجام این قبیل امور، تصمیم دارد جایگاه قدرتمند دولتی را  حفظ کند یا به عنوان بخش خصوصی زیرساخت‌های توسعه کشور را کنترات کند ، موضوعی است که هم اکنون نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد ، اما به جرات می‌توان گفت : این شرکت هیچ طرح وبرنامه‌ای را بدون حمایت بی‌دریغ رگولاتوری به اجرا درنمی‌آورد که البته نظرسنجی پر حرف و حدیث نوروزی آن درباره اپراتورها و نتیجه از پیش تعیین شده‌اش، همچون آفتابی بود دلیل آفتاب.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  شنبه 89/1/21ساعت  4:53 عصر  توسط ictpress.ir 
      نظرات دیگران()

     

     

    ICTPRESS- دانشمندان ژاپنی به تازگی موفق به ساخت روباتی شده اند که می تواند بخندد، لبخند بزند و حالات صورت انسان را تقلید کند .
    به گزارش ICTPRESS به نقل از " ساینس دیلی " این روبات که  Geminoid TMF  نام دارد می تواند پوست لاستیکی صورت خود را حرکت داده و لبخند انسان را تقلید کند و حتی بخنند و دندان های خود را نمایان کند . حتی زمانی که از سوی مدل خود سیگنالی منفی دریافت کند می تواند اخم کرده و ابروهایش را در هم کند .
    طبق گفته Hiroshi Ishiguro  دانشمند ارشد دانشگاه اوزاکا ژاپن ، فناوری های جدید همواره در طول تاریخ با مقاومت و ترس انسانها مواجه بوده اند اما این گروه از متخصصان خواسته اند روباتی بسازند که بتواند احساسات و عواطف انسانی را بیان کند .
    گفتنی است قیمت این روبات مشابه انسان 110 هزار دلار معادل 10 میلیون ین ارزیابی شده است.



  • کلمات کلیدی : روباتی
  • نوشته شده در  چهارشنبه 89/1/18ساعت  5:2 عصر  توسط ictpress.ir 
      نظرات دیگران()

     

    ICTPRESS - یک فعال حوزه فناوری اطلاعات با بیان اینکه فرهنگ سازی در بین افراد جامعه موضوعی بسیار مهم محسوب می‌شود، گفت: لازم است که در سطح خانواده‌ها، فرزندان و تمام آنهایی کهبه نوعی با خانواده ها در ارتباط هستند فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد تا خودشان تشخیص دهند که باید سراغ چه سایت‌ها یا وبلاگ‌هایی بروند.
    امیر حسینی زاده ، یک فعال حوزه فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با خبرنگار ICTPRESS با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر در این زمینه کوتاهی یا بی‌احتیاطی صورت گیرد طبیعتا باید از ابزاردیگری برای جلوگیری از فعالیت این گونه سایت‌ها استفاده شده وازفعالیت آن‌ها تا زمانی که به اصول و قوانین متعهد شوند جلوگیری شود چون این کار در نهایت به نفع خود مردم و مخاطبان است.
    این فعال حوزه فناوری اطلاعات تاکید کرد: باید توجه داشت که توجه به بحث فرهنگ سازی نباید باعث شود تا ما به فیلترینگ اعتنا نکنیم چون در تمامی کشورها حتی کشورهای آزاد نیز به فیلترینگ توجه دارند و از فعالیت سایت ‌ها یا وبلاگ‌های غیر اخلاقی و خارج از قانون جلوگیری می‌شود.
    او ادامه داد: البته در کنار راهکاری مثل فیلترینگ وظیفه خانواده ها، صدا و سیما و مدارس نیز این است که با رویکردی دینی جنبههای معنوی را در نوجوانان و جوانان تقویت کنند.



  • کلمات کلیدی : فیلترینگ
  • نوشته شده در  سه شنبه 89/1/17ساعت  6:5 عصر  توسط ictpress.ir 
      نظرات دیگران()

        

     

    ICTPRESS - برنامه راهبردی فناوری اطلاعات براساس اصول برنامه‌ریزی راهبردی صورت می‌گیرد تاکنون مدل‌های مختلفی برای تدوین برنامه راهبردی سازمان‌ها ارائه شده است گرچه این مدل‌ها از لحاظ مکتب و متدولوژی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند لیکن تمامی آن‌ها به نوعی از یک فلسفه پیروی می‌کنند، در برنامه ریزی راهبردی کسب و کار ابتدا ماموریت و چشم‌انداز سازمان تعیین شده سپس ضمن تجزیه و تحلیل عوامل تاثیر گذار داخلی و خارجی بر سازمان، نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای سازمان شناسایی می شود ودر مرحله بعد اهداف سازمان تدوین شده و براساس نقاط قوت و ضعف و فرصت تهدیدهای شناسایی شده راهبردهای سازمان استخراج می‌شود.
    به گزارش خبرنگار ICTPRESS، تبیین راهبردها می‌تواند براساس مدل‌های مختلفی صورت گیرد که این مدل‌ها برای سازمان‌های انتفاعی،غیر انتفاعی ودولتی کمابیش با یکدیگر متفاوت است لیکن مدل تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصت تهدید یکی از متداول‌ترین مدل‌های مورد استفاده برای تدوین راهبردهای سازمان است پس از تدوین راهبردها برای اجرایی شدن آن‌ها یک برنامه عملیاتی تهیه شده و بر این اساس اقدامات مورد نیاز صورت می‌گیرد به منظور کنترل و ارزیابی فعالیت‌ها نیز نظام پایش و کنترل استراتژی فعال می‌شود، در برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات نیز کمابیش مراحل فوق دنبال می شود.
    مقدمه سند راهبردی یا طرح جامع فناوری اطلاعات یک برنامه کلان بوده که به دور از جزییات اجرایی تهیه می‌شود و هدف آن هماهنگ کردن تمامی اقدامات فناوری اطلاعات در راستای چشم‌انداز و اهداف کلان سازمان است، افزایش سرعت تغییر فناوری اطلاعات در حوزه سخت‌افزار، نرم افزار، سیستم‌های کاربردی و شبکه باعث شده است که دیدگاه‌های کوتاه مدت هر چند که جامع و سازمان‌نگر باشند، کارایی لازم برای بهره‌گیری مناسب از فناوری اطلاعات و ارتباطات را نداشته باشند.
    از آنجا که فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت در حال تغییر است وجود یک برنامه کاملا کلان و به دور از جزییات برای مشخص کردن سیر حرکت جامعه در مسیر فناوری اطلاعات ضروری است چنین مشکلی با تدوین سند راهبردی فناوری اطلاعات مرتفع می‌شود.
    گفتنی است؛  سند راهبردی رهنمون واحدها و گروه‌های مختلف سازمان در راستای توسعه فناوری اطلاعات خواهد بود طی فرایند تدوین سند، وضعیت موجود، نقاط ضعف و قوت فرصت‌های و تهدیدهای سازمان در حوزه فناوری اطلاعات شناسایی می‌شوند و برای بهره‌گیری از نقاط قوت و فرصت‌ها و رویارویی با نقاط ضعف و تهدیدها برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد، این برنامه‌ها براساس نظرات مدیران ارشد سازمان و در قالب چشم‌انداز، اهداف ، راهبردها سیاست ها و طرح‌های اجرایی تدوین می‌شوند. با بهره‌گیری صحیح از فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توان از فرصت‌های ایجاد شده برای رشد و توسعه سازمان به نحو احسن استفاده کرد که این امر نیز در سند راهبردی مورد توجه قرار می‌گیرد.
    هماهنگ‌سازی فعالیت‌های صورت گرفته در راستای فناوری اطلاعات، شناسایی ظرفیت‌های موجود در زمینه فناوری اطلاعات، شناسایی زیرساختار فناوری اطلاعات سازمان و برنامه‌ریزی جهت ارتقا و بهینه‌سازی آن در جهت بکارگیری مناسب و کیفی کاربردهای متنوع فناوری اطلاعات، برنامه‌ریزی در جهت استفاده مناسب از فناوری اطلاعات به منظور هماهنگی در پیشبرد اهداف سازمان ، هدایت برنامه‌های توسعه فناوری اطلاعات در سطوح مختلف با تبیین چشم‌انداز ماموریت و سیاست‌های هماهنگ مشخص و موثر از جمله اهداف با تبیین چشم‌انداز، ماموریت و سیاست‌های هماهنگ، مشخص و موثر از جمله اهداف اصلی تدوین سند راهبردی فناوری اطلاعات است.
    لازم به ذکر است؛ برنامه راهبردی فناوری اطلاعات برنامه جامعی است که بخش‌های مختلف سازمان را در زمینه فناوری اطلاعات هماهنگ و هم جهت می‌کند. این برنامه با ارائه ماموریت، چشم‌انداز، اهداف و راهبردهای توسعه فناوری اطلاعات زمینه همگرایی فعالیت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات در سازمان را ایجاد می‌کند. این برنامه براساس اصول برنامه‌ریزی راهبردی و با بهره‌گیری از نظرات و دیدگاه‌های مدیران سازمان تهیه می‌شود.
    به دورنمای مشخص که در عین جامع بودن، با بیانی ساده و شفاف ارائه شود جنبه شعاری داشته و بتواند شور انگیزه و هماهنگی لازم را در جهت همسو کردن فعالیت‌های سازمان برای انجام رسالتی خاص بوجود آورد چشم‌انداز گویند؛ چشم‌انداز در درون خود زیرمجموعه‌ای از مقاصد و آرمان‌ها را دارد که در برنامه‌ریزی‌های اجرایی از آن‌ها استفاده می‌شود ماهیت چشم‌انداز برای یک سازمان به گونه‌ای است که برای نزدیک شدن یا رسیدن به آن باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود همچنین ابزار کافی و متناسب برای پیشبرد آن برنامه‌ها وجود داشته باشد در این راستا باید تمام فعالیت‌ها هماهنگ شده و کلیه ذینفعان هدف از انجام کار و چشم‌انداز مورد نظر را بشناسند این شناخت باعث میشود تا با نوآوری و استفاده از روش‌های متفاوت به کیفیت کار بیفزایند.
    مشخص شدن چشم‌انداز باعث بوجود آمدن انگیزه و نشاط می‌شود و ذینفعان می‌توانند با معیار قرار دادن آن سنجش مناسبی از میزان موفقیت خود داشته باشند. چشم‌انداز از جنس کیفیت است و همان گونه که هرگز نمی‌توان به کیفیت ایده‌ال در دنیای مادی دسترسی یافت، به نهایت دیدگاه ایده‌ال نیز نمی‌توان رسید، اما به همان نسبت که می‌توان به کیفیت مطلوب در تولید یک شی مادی دست یافت امکان نزدیک شدن به چشم‌انداز نیز وجود دارد، چشم انداز عامل انگیزش انسان و به مثابه آن کل سازمان برای حرکت در مسیر مشخصی است با مشخص بودن چشم‌انداز افراد در سطوح مختلف به منظور نیل به چشم‌انداز با یکدیگر هماهنگ شده و در این راستا از منابع موجود استفاده موثری را به‌عمل می‌آورند.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  دوشنبه 89/1/16ساعت  7:47 عصر  توسط ictpress.ir 
      نظرات دیگران()

       1   2      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    بستنی با طعم گوگل
    بسیاری از مردم صادق در دنیای دیجیتال دروغگو هستند
    تعداد کاربران Google Apps به 30 میلیون رسید
    نوآوری های سه بعدی در مرکز توجه نمایشگاه IBC 2010 آمستردام
    روبات مار که از درخت بالا می رود
    روابط عمومی ها نبض جامعه هستند
    ظرفیت 200 میلیارد دلاری در پروژه های ICT ایران
    برنامه های جدید گوگل منتشر شد
    چینی ها آیپد می سازند
    طراحی خودرویی برای نابینایان
    [عناوین آرشیوشده]